Arbetsledning och arbetsmiljö under en pandemi : En intervjustudie med ledare i kommunal vård- och omsorgsverksamhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

Sammanfattning: Covid- 19 är en pandemi som spridit sig över hela världen och genom dess spridning har den kommunala vården och omsorgen påverkats genom restriktioner, skyddsutrustning och smittspårningar. Arbetet i kommunal vård och omsorg ska utföras med god kvalité och bidra till en meningsfull vardag för de som är i behov av de insatser som ges. Ledare inom vård och omsorg ska sörja för en god arbetsmiljö och främja hälsosamma arbetsplatser där det ges utrymme för reflektion och lärande. I rådande coronapandemi har ledares förutsättningar för att kunna bevara en god arbetsmiljö utsatts för prövningar. Studiens syfte är att undersöka hur ledares villkor att upprätthålla en god arbetsmiljö och en hållbar arbetsledning har påverkats under coronapandemin. Studien genomfördes via semistrukturerade intervjuer med sex personer som har olika ledande positioner inom kommunal vård och omsorg runt om i Sverige. I resultatet kan det utläsas att intervjupersonerna lagt fokus på de område som ansågs vara särskilt viktiga för att kunna upprätthålla en god arbetsmiljö under en pandemi: kommunikation, samverkan och arbetsledning. I resultatdiskussionen framkommer att den största framgångsfaktorn har varit kommunikationens betydelse som haft stor betydelse för hållbarheten i verksamheten genom pandemin. Det var endast ett fåtal av intervjupersonerna som ansåg sig ha medarbetare som såg på yrket som ett kall. Ingen av intervjupersonerna klagade över den ökade arbetsbelastningen som pandemin bidrog till vilket författarna till studien tänker sig kan bero på att intervjupersonerna ser mer på sitt yrke som ett kall än ett yrke. Att ha god kontakt med olika nyckelpersoner har haft en betydande roll för att intervjupersonerna kunnat ägna sig åt att utföra sina ledarskapsuppgifter. I takt med att pandemin tog över verksamheterna förändrades ledarskapsuppdraget och ledarrollen fick bli mer kommunikativ och informativ med fokus på att förmedla ut nya riktlinjer och rutiner. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)