Konstruktion av variabel last : Utvärdering av GPU:er genom simulerad flygfarkost

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för elektronikkonstruktion

Författare: Anton Schleu; [2020]

Nyckelord: Design; aircraft; complex; GPU; 400 Hz; Konstruktion; flygfarkost; komplex; GPU; 400 Hz;

Sammanfattning: När flygfarkoster befinner sig på marken får de sin strömförsörjning tillgodosedd genom att vara anslutna mot en GPU (Ground Power Unit), vilket förser flygfarkosten med spänningen 115 V till en frekvens av 400 Hz. Dagens moderna flygfarkoster består av mer avancerad elektronik, vilket kan ge upphov till störningar på den matande GPU som tidigare inte förekommit. Syftet med denna rapport är att undersöka vilka lastfall som kan genereras av en flygfarkost, för att genom en konstruktion kunna återskapa dessa i form av en variabel last. Med hjälp av lasten ska GPU:ers förmåga att upprätthålla spänning och frekvens utvärderas, för att kontrollera om dessa vidhålls trots störningar i form av växlande belastningar. Huvudmålen för rapporten är att fastställa vilka lastfall som kan genereras och återskapa dessa genom en variabel last samt slutligen verifiera och kontrollera framtagen produkt tillsammans med en GPU. En viktig avgränsning för rapporten är att den last som konstrueras inte kommer att kunna genera övertoner, någon som vanligen förekommer bland dagens flygfarkoster. Lasten kommer därigenom enbart att kunna växla mellan att vara induktiv eller kapacitiv. Resultatet från denna rapport visar på att genom konstruktion av en last med lastfallen cos-φ 0,5 0,6 0,7 0,8 0,9 samt -0,5 -0,6 -0,7 -0,8 -0,9, går det att simulera en flygfarkost i form av induktiva och kapacitiva växlingar. Det observeras också genom mätningar att den last som konstruerats ger störningar på spänning och ström liknade det som setts vid mätningar på en verklig flygfarkost.  Slutsatsen för denna rapport är att det går att konstruera en variabel last som kan generera lastfall likt en modern flygfarkost, både teoretiskt och praktiskt. Det går också genom denna last att efterlikna verkliga störningar uppmätta på en GPU, för att därigenom kunna utvärdera dess förmåga att hantera komplexa lastfall. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)