Algoritmbaserad handel - En studie om digitaliseringen av marknaden för privat sparande

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Jim Johansson; Emil Mattsson; [2017-07-06]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Beroende på individers preferenser så finns det ett flertal alternativ för att placera sina likvida medel, där varje alternativ har både positiva och negativa drag. I Sverige är den vanligaste sparformen fonder. Fondmarknaden har fått utstå kritik från forskare och media som sammanfattningsvis anser att individen förlorar en stor del av sitt sparande i avgifter. Samtidigt har den finansiella marknaden på ett flertal områden blivit allt mer digital och automatiserad där algoritmbaserad handel har vuxit fram som en alternativ sparform. Den algoritmbaserade handeln är i korthet ett substitut till en klassisk fondförvaltare där man som individ kan placera sina likvida medel online istället för hos en fysisk rådgivare. Syftet med studien är att bidra med ny kunskap om framväxten av algoritmbaserad handel i Sverige samt bidra med ökad förståelse för vilka egenskaper och beteenden hos individer som är avgörande för om man väljer algoritmbaserad handel som sparform. Studiens litteratur utgörs av tidigare studier ämnade att beskriva hur nya teknologier kan påverka en marknad samt studier om beteenden hos individuella investerare. För att kartlägga framväxten av algoritmbaserad handel har dessa studier kompletterats av intervjuer med aktörer som verkar på den svenska marknaden för privat sparande; ett fondbolag, en privatrådgivare samt en ny aktör som baserar sin verksamhet på algoritmer. För att öka förståelsen för vilka egenskaper samt beteenden som är avgörande för användandet av en tjänst som algoritmbaserad handel så har även en enkätundersökning utförts, där respondenterna har svarat på frågor om egenskaper och privat sparande. Studien visar att framväxten av algoritmbaserad handel är i form av rådgivning för privata investerare där behovet av en mänsklig rådgivare har reducerats, vilket vidare har gjort att priserna minskat och tillgängligheten ökat. Resultaten visar också att de egenskaper och beteenden som framförallt påverkar om en individ väljer algoritmbaserad handel framför övriga tjänster är kunskap och sociala interaktioner. Lärdomen som bör tas av företag inom algoritmbaserad handel är att om man lyckas förmedla kunskapen om vilket värde ens tjänst skapar så kan sociala interaktioner leda till att framväxten av algoritmbaserad handel blir allt mer påtaglig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)