En värld, flera världar : En intervjustudie av gymnasieelevers uppfattning av det Globala Syd, samt kunskaper om olika begrepp gällande det Globala Syd

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper, KV

Författare: Yasar Thewalim; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I denna studie undersöks vilken uppfattning gymnasieelever som läser geografi har om det Globala Syd, vad de vet om andra begreppet som kan kopplas till det Globala Syd, samt hur skolan kan arbeta för att elevernas kunskaper om det Globala Syd kan förbättras. Syftet med denna studie är att bidra till att öka lärarnas kunskaper om vilka metoder de kan använda i sin geografiundervisning. Tidigare studier visar att det Globala Syd ofta presenteras på ett negativt sätt i både kurslitteratur och annan litteratur, samt i media, vilket kan påverka elevernas uppfattning om länderna i det Globala Syd. Studier visar också att skolan påverkar elevernas upplevelser av världen. Syftet med denna studie är ge uppslag för framtida undersökningar inom området. Datainsamlingen gjordes genom elevintervjuer på en gymnasieskola. Elevintervjuerna visade bland annat att trots att flera begrepp kopplade till det Globala Syd diskuterats eller används i både geografiundervisningen och andra ämnen, så kunde vissa elever inte förklara vad de står för eller kände inte igen dem alls.  Slutsatserna som kan dras från denna studie är att elevernas bild av det Globala Syd är negativ bland annat på grund av hur länderna där presenteras i media och litteratur. Eleverna tycker också att trots att det Globala Syd står för majoriteten av världens länder, så rapporteras det inte lika mycket om dem som närområdet. Skolan eller geografiläraren kan öka elevernas kunskaper om ämnet bland annat genom att ha fler fallstudier, där bland annat begrepp kan kopplas till konkreta fall, under geografiundervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)