Akutsjuksköterskors upplevelser av implementeringen av ett förbättringsarbete på en akutmottagning

Detta är en Magister-uppsats från Örebro universitet/Hälsoakademin

Författare: Eva Jansson; Pernilla Olofsson; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Bakgrund: Sjuksköterskor ställs kontinuerligt inför omvärldsförändringar som inte går att påverka. Det innebär att ständiga förändringar i arbetsmetoder genomförs och att all personal hela tiden är i behov av utbildning. Allt syftar mot att göra kvalitetsförbättringar för både personal och patienter. Syfte: Att beskriva akutsjuksköterskors upplevelser av implementeringen av ett förbättringsarbete, i detta fall införandet av triage på en akutmottagning. Metod: Studien har en deskriptiv design med kvalitativ metod. Datainsamlingen genomfördes i fokusgruppsintervjuer och materialet har analyserats med en kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Ur analysen framkom det övergripande temat en önskan att känna trygghet under en implementering och fyra kategorier; kommunikation, planering och målsättning, förändringsbenägenhet och kompetensutveckling som beskriver akutsjuksköterskors upplevelser av implementeringen av ett förbättringsarbete. Slutsats: Under en implementering behöver ledningen ha kunskap om ovanstående resultat. Sjuksköterskorna beskriver åtgärder för att skapa möjligheter och undanröja hinder för att kunna uppnå trygghet under implementeringen. Det kan vara att t.ex. skapa informationsforum, vara lyhörda, ha genomtänkta strategier och en tydlig målsättning, motivera till förändring samt utbilda samtlig personal. Nyckelord: Förbättringsarbete, implementering, akutsjuksköterska, upplevelse, innehållsanalys

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)