För- och nackdelar med vanligt förekommande undervisningsformer i matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: I den här kunskapsöversikten presenteras tre undervisningsmetoder, katederundervisning, enskilt arbete och grupparbete som förekommer regelbundet på våra verksamhetsförlagda utbildningsskolor. Vårt syfte är att ta reda på vad forskning har att säga kring dessa metoder i förhållande till matematikundervisningen. Dels hur de beskrivs, men även kunskaper om dess för- och nackdelar utifrån ett lärar- och elevperspektiv. Vi har använt oss av forskningsartiklar samt forskningsbaserad litteratur som vi utifrån en systematisk informationssökning funnit med hjälp av sökmotorerna SwePub, Libsearch, ERIC via EBSCO och Google Scholar. Resultatet av forskningen visar att det finns för- och nackdelar med de olika valda undervisningsformerna som identifieras i dessa studier utifrån ett lärar- och elevperspektiv. Slutsatsen i den här kunskapsöversikten är att läraren behöver variera undervisningsformerna och vara kreativ i klassrummet, för att möjliggöra för eleverna att klara av de uppsatta målen i ämnet matematik. En del undervisningsformer passar inte till alla elever och just därför kan det vara gynnsamt som lärare att variera undervisningen för att kunna nå ut till alla elever. Det krävs av läraren att den har en god didaktisk- och pedagogisk kompetens för att eleven på så sätt kan uppnå kunskapsmålen. Ett vidare forskningsområde att fördjupa sig inom i det här ämnet är att lära sig mer kring hur elevernas engagemang påverkas utifrån lärarens val av undervisningsform.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)