Pedagogers förhållningssätt gällande dans : En intervjustudie om hur dans uppfattas av pedagoger i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Sammanfattning: I läroplanen för förskolan står det att barnen ska få möjlighet att kommunicera genom exempelvis dans (Skolverket, 2018, s. 9). Syftet med studien är att bidra till kunskap om pedagogernas uppfattning om dansundervisningen i förskolan. Ett annat syfte är också att uppmärksamma olika sätt att använda dans i undervisning i förskolan. För att besvara syftet användes kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer som är genomförda i tre kommuner med sju pedagoger. I intervjuerna framkom det att dansen inte prioriteras som ett eget ämne utan är på sidan av andra ämnen, eller att dansen användes när barnen själva ville dansa exempelvis disco. I resultatet konstaterades det att dansen användes mer spontant och att undervisningen i dans inte gjordes förutom kanske någon gång. Resultatet visade också att pedagogerna upplever ett behov av ökad kunskap om och utbildning i dans. Slutsatser som dras utifrån studien är att dans behöver finnas mer i undervisningen i förskolan för att utveckla barnens kommunikation, samspel och motorik. Pedagogers förhållningssätt och kunskap är viktigt för att dansen ska främja ett meningsfullt lärande i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)