Skolsköterskans uppfattning om användandet av receptfria smärtstillande läkemedel bland skolelever i Uppsala kommun

Detta är en Magister-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Receptfria smärtstillande läkemedel (rslm) är lättåtkomliga läkemedel som unga individer kan självmedicinera med. Psykisk ohälsa bland unga ökar, vilket skulle kunna påverka användandet. Skolsköterskor har ofta god insyn i skolelevers livssituation och kan ha en god uppfattning om hur skolelever använder rslm. Syfte: Att undersöka skolsköterskans uppfattning om användandet av rslm bland skolelever i Uppsala kommun samt jämföra uppfattningar mellan skolsköterskor i grundskola och på gymnasiet. Metod: En deskriptiv och komparativ tvärsnittsstudie med kvantitativ ansats. Urvalsgruppen var 62 skolsköterskor i Uppsala kommun. En webbenkät användes för datainsamling och data analyserades i huvudsak med deskriptiv statistik. Resultat: Majoriteten av skolsköterskorna visste inte om eleverna använder rslm på rätt indikation, i rätt dos eller om en ökning skett de senaste tio åren. Majoriteten (59 %) uppfattade att det ofta är samma elever som efterfrågar rslm. Det fanns signifikant skillnad i några uppfattningar mellan skolsköterskorna på grundskolan och gymnasiet men antalet deltagare var lågt, vilket gör resultatet av jämförelse osäkert. Huvudvärk uppfattades som den vanligaste orsaken till efterfrågan av rslm (86,8 %). De vanligaste orsakerna till huvudvärk hos elever uppfattades vara missad måltid (64,9 %) och dålig sömn (64,9 %). De vanligaste orsakerna till generellt magont hos elever uppfattades vara missad måltid (45,9 %) och till nackvärk uppfattades vara användande av mobil, dator och surfplatta (52,9 %). Slutsats: Många skolsköterskor hade ingen uppfattning om elevers användande av rslm. Elever har smärttillstånd som kan bottna i flera orsaker. Fler studier inom det här ämnet behövs för att kunna identifiera hur användandet av rslm ser ut bland unga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)