Borta bra, men hemma bäst? : En studie om distansarbetets påverkan på idégenerering inom företag.

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: När covid-19 bröt ut under våren år 2020, tvingades en stor del av svenska företag att snabbt ställa om till distansarbete. Även om det finns omfattande forskning som berör organisatorisk kreativitet och innovation vid distansarbete, saknas det emellertid forskning som undersöker hur detta påverkas av en hastig övergång från kontorsarbete till distansarbete. Därför är syftet med denna studie att undersöka om ett sådant skifte påverkar idégenerering bland anställda, och därav även innovation och kreativitet inom företag. Detta görs genom att utföra en kvalitativ intervjustudie, där sju informanter från ett företag medverkar. Det teoretiska ramverk som ligger till grund för studien omfattar olika aspekter av idégenerering, där social networks, tie strength och idégenereringsprocess är centrala begrepp, som tillsammans skapar studiens analysmodell. Slutsatserna som dras är att idégenereringen på ett generellt plan kan ha påverkats negativt till följd av distansarbetet, men att idégenereringen inom team inte verkar drabbas i samma utsträckning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)