Laborativt material och flerspråkiga elevers lärande i matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

Författare: Maya Mohtadi; Samar Noaman; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna litteraturstudie undersöker hur användandet av laborativt material kan stödja flerspråkiga elevers lärande i matematik i F-9. Det växande antalet flerspråkiga elever i dagens Sverige ställer stora krav på lärarens pedagogiska och praktiska kunskaper. Antalet flerspråkiga elever som inte når kunskapsmålen i matematik har ökat under de senaste 15 åren. En möjlig orsak till att en del flerspråkiga elever inte uppnår kunskapskraven i matematik kan vara att de undervisas på ett språk som de har begränsningar i, vilket kan resultera i en utmaning för flerspråkiga elever att förstå det matematiska innehållet. Laborativt material uppmärksammas av forskning som ett möjligt stöd för flerspråkiga elevers lärande i matematik. Syftet med litteraturstudien är att göra en litteratursammanställning som kan användas av lärarstudenter och verksamma lärare om hur laborativt kan stödja flerspråkiga elevers lärande i matematik. Systematiska litteratursökningar har utförts på EBSCO:s sökmotor för att besvara studiens frågeställning. Urvalskriterierna har varit att artiklarna ska behandla laborativt material, flerspråkiga elever, lärande i matematik, stöd samt grundskolan. Efter urvalsprocessen blev det sammanlagt 11 vetenskapliga artiklar som har bearbetas efteråt genom en induktiv tematisk analys. Resultatet visade att laborativt material synliggör visuellt de matematiska bärande idéer vilket stödjer flerspråkiga elevers lärande att sammanlänka det abstrakta och det konkreta i matematik. Som resultat av detta får flerspråkiga elever erfara matematik samt rikare begreppsförståelse. Studien visade vidare att laborativt material fungerar som ett redskap för kommunikation. Detta innebär att laborativt material fungerar som ett stöd för att synliggöra elevers tänkande samt aktivt delta i undervisnings diskussioner. Det framkom även att läraren bör modellera och ha ett tydligt syfte vid användning av laborativt material. Denna studie är relevant därför att den utrustar verksamma lärare och lärarstudenter med ett lämpligt sätt att stödja flerspråkiga elevers lärande i matematik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)