Att stimulera elevers motivation för att läsa i de tidiga skolåren

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: William Lowry; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Läsmotivation bland svenska elever sjunker år för år. Syftet med denna undersökning är att identifiera metoder som tidigare forskning kring läsmotivation i skolan förespråkar för att vända den negativa utvecklingen.  Jag har utfört en systematisk litteraturundersökning i Swepub, ERC och ERIC vilket ledde till att jag fann tio artiklar som utvärderade flera olika metoder och pedagogiska stilar. Artiklarna bearbetades med en tematisk analys, där fem tydliga teman identifierades: färdighetsbaserad undervisning och läsmotivation; elevers valmöjligheter och självstyrning; självbestämmelseteori och autonom läsmotivation; val av barnlitteratur och läsmotivation; läsmotivation och läsning som social praktik. Översiktens resultat visar att pedagogiska metoder som stöttar elevers inre motivation kring läsning är framgångsrika. Elevers upplevelse av att själva kunna välja det de vill läsa och ha kontroll över hur de visar upp sin läsförståelse är kopplat till ökad läsmotivation bland elever. Lärarens kunskap och erfarenhet kring barnlitteratur spelar en viktig roll för att kunna ge elever lämpliga och utmanande texter att välja utifrån. Undersökningen visar också att det är viktigt att erkänna läsningens sociala perspektiv och skapa positiva, personliga relationer i samband med läsning för att öka elevers läsmotivation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)