"De ska få känna att det här, det löste vi tillsammans" : En intervjustudie om förskollärares arbete med konflikthantering under barns lek

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien har varit att öka kunskapen om förskollärares arbete med konflikthantering under barns lek i förskolan. Studien har utgått från tre frågeställningar som handlar om vilka uttryck som barns konflikter tar sig i leksituationer och när dessa uppstår enligt förskollärare, vilka svårigheter respektive möjligheter som förskollärare upplever att det finns inom konflikthantering i leksituationer samt vilka strategier förskollärare använder sig av för att hantera och förebygga konflikter mellan barn under leken. Åtta förskollärare från två olika kommuner har intervjuats. Studien har utgått från den kvalitativa forskningstraditionen och data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer. Den teoretiska utgångspunkten i studien har varitdet sociokulturella perspektivet. Resultatet visar att konflikter gör sig synliga genom bland annat fysiska och verbala uttryck. Konflikter kan uppstå av olika anledningar under barns lek, exempelvis över lekregler, leksaker eller bristande kommunikation. Det finns både svårigheter och möjligheter inom konflikthantering. Barns bristande kommunikation är ett exempel på en försvårande faktor medan barns lärande, inom exempelvis social kompetens, kan ses som en möjlighet inom konflikthantering. Förskollärarna använder sig av olika strategier för att både hantera konflikter som uppstår och för att förebygga konflikters uppkomst. Detta kan innefatta medling, lågaffektivt bemötande och att skapa goda förutsättningar för barns lek. Studiens övergripande slutsats är att konflikter under barns lek är ofrånkomligt och att hanteringen av dessa kräver konfliktkompetens.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)