ÄR GRÖNT SKÖNT? − En kvalitativ studie om leverantörernas syn på miljökravställandet inom offentlig upphandling

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

Sammanfattning: Syfte: Den här studien syftar till att ge en ökad förståelse för hur leverantörer uppfattar och ser på miljökravställandet i samband med upphandling. Studien förhåller sig också till hur leverantörers beteende har påverkats med anledning av de krav som ställs på dem, samt olika målkonflikter som uppstått i samband med kravställandet. Den offentliga upphandlingen beräknas uppgå till runt 600 miljarder kronor i Sverige varje år. (Konkurrensverket 2013, 7) Då det offentliga upphandlar en så omfattande del produkter och tjänster så har upphandling således en stor påverkan på miljön. Det finns med anledning av det en strävan från det offentligas sida att använda upphandlingar som ett led i att bedriva ett miljövänligt arbete och i ett försök att skapa en hållbar utveckling. Teori: I vår ambition att förstå det resultatet vi fått fram utifrån ett teoretiskt perspektiv så har vi använt oss av Christine Olivers teori om fem olika strategier som organisationer använder sig av för att bemöta institutionellt tryck från omvärlden, i vårt fall krav ifrån upphandlande myndighets sida. Metod: Vi har i studien intervjuat fem leverantörer som vunnit upphandlingar för att få deras syn på miljökravställandet inom offentlig upphandling, de leverantörer vi har valt ut är aktiva i två branscher, dels är det tre vårdföretag och dels så medverkar två företag aktiva i transportbranschen. Vi har genomfört intervjuerna i semistrukturerat format. Vi har använt oss av kvalitativ metod. Resultat: Det framgår i vår studie att det finns många intressanta och spännande åsikter från leverantörers sida angående sättet som upphandlande myndigheter ställer och använder miljökrav. I grunden kan vi se att samtliga leverantörer som deltagit i vår studie är positiva och förstående till att miljökrav ställs. Men synen på omfattningen av miljökraven och på vilket sätt dessa ska införlivas och arbetas med inom respektive företag skiljer informanterna åt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)