Musikens plats i förskolan : en kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt med musik som ämne i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att öka kunskapen kring förskollärares arbetssätt med musik som ämne i förskolan. Vårt syfte relaterar till tidigare forskning inom området som visar att musik kan upplevas som något som är svårt att ta sig an. Musik i förskolan tycks även vara något som många förknippar med att behöva ha en viss talang för att kunna undervisa i. Vi har därför genom kvalitativa intervjuer undersökt förskollärares arbetssätt med musik och hur det påverkar förhållandet till musikens didaktik. I vår analys av intervjuerna har vi tagit hjälp av musikdidaktisk teori för att försöka skapa en förståelse kring hur musikaktiviteter gestaltas i förskolan. Resultaten visar på att musik är något som samtliga informanter uppskattar och som de anser tillför stor glädje i förskolan men det råder en generell osäkerhet när det kommer till att undervisa i musik. Samtliga förskollärare tar sig an och praktiserar musik i verksamheten men den refereras oftare till som medel än som mål och förekommer i högre utsträckning som en oplanerad aktivitet än en planerad. Vår slutsats är att musik har en given plats i förskolans kontext och att vår studie synliggör att barn får möta musik på flera olika sätt än vad förskollärarna ger uttryck för i intervjuerna. Musik kan utifrån vårt resultat anses vara både medel och mål för lärande trots att den ofta refereras till som medel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)