Planeringstid i fritidshem

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Författare: Filip Opasinov; Viola Zander; [2023-10-19]

Nyckelord: Fritidshem; Fritidslärare; Planeringstid;

Sammanfattning: Syftet med examensarbetet är att undersöka vilka uppfattningar som förekommer bland fritidslärare gällande deras planeringstid samt arbetet med fritidshemmets måluppdrag, men även om tiden för planering är tillräcklig för lärare att uppfylla måluppdragen. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med sju anställda lärare i fritidshem där vi sedan använt en fenomenografisk ansats för att analysera intervjuerna utifrån deltagarnas svar. Resultatet som framträder i studien är att även om lärarnas planeringstid varierar tidsmässigt, behöver lärare mer tid för planering. Detta för att ha en möjlighet att uppfylla fritidshemmets måluppdrag. De faktorer som påverkar lärares planeringstid så att den inte är tillräcklig är exempelvis att lärare i fritidshem behöver arbeta som extra resurs i klassrum, eller då lärare har andra uppgifter som berör skolverksamheten. Vidare har vi redovisat i vårt resultat att det finns en skillnad mellan olika fritidslärares uppfattning av arbetet kring fritidshemmets måluppdrag. Några lärare i fritidshemmet upplever att de klarar av att uppfylla måluppdragen i stor utsträckning, medan andra upplever betydligt mindre av att arbeta mot fritidshemmets måluppdrag. Även brist på utbildad personal och dålig kollegial samverkan har påverkan på arbetet med måluppdragen. Helhetsbilden som förmedlas är att anställda inom fritidshemmet behöver mer tid för planering och detta med stor sannolikhet skulle underlätta arbetet mot fritidshemmets måluppdrag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)