Sökning: "kognitiv legitimitet"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden kognitiv legitimitet.

  1. 1. The Pursuit of Less : En kvalitativ multimodal analys av hur modeföretaget Asket använder CSR-kommunikation för att skapa legitimitet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alva Franzén; Filippa Lindberg; [2023]
    Nyckelord :CSR-kommunikation; Legitimitet; Asket; Modebranschen;

    Sammanfattning : En bransch som associeras med bristande hållbarhet är modebranschen eftersom arbetskraft och naturresurser vanligtvis utnyttjas på ett icke hållbart sätt. Under 2000-talet har medvetenheten angående hållbarhet inom modeindustrin ökat. LÄS MER

  2. 2. Folkbibliotekariers syn på och relation till folkbibliotekens arbete med digitala tjänster gentemot personer med synnedsättning : En kvalitativ intervjustudie om begreppet digitala tjänster i en bibliotekskontext

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Jenny Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Digital services; public libraries; digital service work; priority groups; visual impairment; visual impairment; librarians; accessibility; democratic mission; sociotechnical perspective; new institutional theory; pragmatic legitimacy; cognitive legitimacy; Digitala tjänster; folkbibliotek; prioriterade grupper; synskada; synnedsättning; bibliotekarier; tillgänglighet; demokratiskt uppdrag; sociotekniskt perspektiv; nyinstitutionell teori; pragmatisk legitimitet; kognitiv legitimitet;

    Sammanfattning : For a person who has been diagnosed with a disability at some point in their life, their ability to be an active democratic citizen in our information society changes. This thesis examines what kind of challenges the Swedish public libraries and librarians faces in their day-to-day work connected to the specific group of users with vision-related disabilities and discusses and analyze public librarians' perception of what digital skills means to them. LÄS MER

  3. 3. Förlust i intäkter, vinst i förtroende : En studie om företags legitimitetshantering i krigstider.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hilma Lindqvist; Maria Kramer; [2023]
    Nyckelord :Legitimitet; Rysslands invasion av Ukraina; Företag; Ställningstagande.;

    Sammanfattning : Rysslands invasion av Ukraina har skapat stor uppståndelse i världen men särskilt inom Europa. Uppståndelsen tillsammans med sanktionerna har gjort det svårt för företag att fortsätta bedriva verksamhet i Ryssland. LÄS MER

  4. 4. Uppskattad legitimitet : En studie om hur företag hanterar norm- och efterfrågeförändringar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Martin Runblom; Axel Carlberg; [2021]
    Nyckelord :institutionell teori; legitimitet; lönsamhet; motiv; normer; prissättning;

    Sammanfattning : Denna studie har i fallstudieformat undersökt hur ett företag hanterat förändringar av normer och efterfrågan. Fenomenet undersöktes med utgångspunkt i institutionell teori genom att studera effekterna av plastpåseskatten som infördes i Sverige 2020 vilket medförde att plastbärkassar genomgick en markant prisökning. LÄS MER

  5. 5. Tro & Tvivel

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Julius Boman; Anton Repetto; Isac Stavervik; [2019]
    Nyckelord :Damallsvenskan; Varumärke; Legitimitet; Varumärkeslegitimitet; Fotboll.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka Damallsvenskans varumärke utifrån ett legitimitetsperspektiv för att få djupare förståelse av hur legitimitet kan påverka ett varumärke. Metod: En kvalitativ undersökning har genomförts med ett hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER