Diskursiva praktiker som kan påverka flerspråkiga elevers identitet och lärande i matematikklassrummet

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Studiens syfte är att beskriva hur diskursiva elev- och lärarpraktiker kan påverka flerspråkiga elevers identiteter och lärande i matematikklassrummet. Undersökningsobjektet är flerspråkiga elever i årskurs åtta på tre olika skolor. Frågeställningarna handlar om språkanvändningen hos flerspråkiga elever. De handlar om vilka diskurser relaterade till elevers matematiklärande som tar sig uttryck i tre flerspråkiga matematikklassrum, om språkliga uttryck i inställning till matematik samt kopplingar till synliga diskurser i matematikklassrummet, men även om flerspråkiga elevers positionering gentemot matematikämnet i relation till diskurser i klassrummet. Slutligen diskuteras vilka möjligheter och hinder som kan skapas för flerspråkiga elevers matematikrelaterade lärande i dessa matematikklassrum.  Studiens teoretiska ramverk utgörs av socialkonstruktionistiska, Gee- och Foucaultinspirerade, diskursanalytiska utgångspunkter, där identitet såväl som makt- och kunskapsrelationen ligger till grund för diskussionen om möjligheter och hinder för flerspråkiga elevers matematiklärande. Det empiriska materialet har samlats in genom enkäter och observationer i tre olika matematikklassrum, på tre olika skolor. Dessa är olika med avseende på andelen elever med utländsk bakgrund och med avseende på genomsnittligt meritvärde såväl som genomsnittligt betyg i matematik. Studiens resultat visar på fyra olika diskurser i dessa matematikklassrum; ledardiskurs, matematikelevdiskurs, prestationsdiskurs och språkdiskurs. Diskurserna tar sig olika uttryck i dessa klassrum, även om likheter också finns dem emellan. Makt- och kunskapsrelationen synliggörs i konstruktionerna av de diskurser som utvecklas i matematikklassrummen, vilka i sin tur skapar olika slag av möjligheter och hinder för den flerspråkiga elevens matematiklärande och identitetsutveckling inom matematiklärandekontexten. De olika diskurserna som en elev är del av konstruerar den matematikrelaterade identiteten och har en inverkan på det matematikrelaterade lärandet. Identitetsuttryck, positiva som negativa, samt matematiklärande, kan tolkas vara påverkade av hur ledardiskursen tar sig uttryck ifråga om lärarens positionering av elever och vilken respons elever skapar till den.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)