En doft av framgång : En studie i dofters påverkan på produktuppfattning

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: I denna uppsats undersökte vi, inom ämnet sinnesmarknadsföring, dofters inverkan på produktuppfattning. Sinnesmarknadsföring har som mål att skapa en positiv och lojal relation mellan varumärket och kunden med hjälp av sinnena. Syftet med vår uppsats var att utifrån befintlig forskning samt ett egenutformat experiment, undersöka dofters inverkan på produktuppfattning och därmed potential som marknadsföringsmedel. Vi ville dels undersöka detta samband för dofter generellt, och dels för dofter som dessutom är produktrelaterade. Vi ville även lyfta fram eventuella svårigheter med att genomföra experiment inom detta område, baserat på vår egen undersökning. Experimentet genomfördes under sex dagar på två olika institutioner i Uppsala, där deltagarna delades in i två experimentgrupper för de två doftförhållandena, samt en tredje, doftfri kontrollgrupp. Resultatet från experimenten blev fyra signifikanta tester där våra hypoteser bekräftades, men vi fick också icke-signifikanta resultat. Resultaten analyserades och diskuterades, liksom eventuella metodproblem. Slutsatsen blev att en positiv doft, relaterad eller ej, har positiv inverkan på uppfattningen av produkten. Resultaten var dock inte så starka att vi kunde förkasta våra nollhypoteser mer än delvis, och då för de attribut där vi fick ett signifikant resultat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)