Sökning: "Enhetschefers arbetsmiljö"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Enhetschefers arbetsmiljö.
1. Grus i det kommunala maskineriet : En kvalitativ studie om enhetschefers förutsättningar att hantera sjukfrånvaron inom svensk kommunal äldreomsorg
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Den kommunala äldreomsorgen har hög sjukfrånvaro bland medarbetarna vilket skapar arbetsmiljöproblem för enhetscheferna som har svårt att hantera detta. Syftet med denna studie är att skapa förståelse för enhetschefers förutsättningar att hantera sjukfrånvaron inom den kommunala äldreomsorgen. LÄS MER
2. Leda lagom stressad - En kvalitativ studie om enhetschefers kontrollspann
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The aim of this study was to explore first line managers experiences with their span of control and how this affected their working environment. The method used for this study was qualitative interviews with five first line managers within service housing. LÄS MER
3. Enhetschefers arbete med att skapa goda arbetsförhållanden för medarbetare med ADHD : En kvalitativ intervjustudie som lyfter betydelsen av kognitiv arbetsmiljö inom vård och omsorg
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Inom vård och omsorg är arbetskraven höga, vilket har lett till att förekomsten av psykisk ohälsa ökar. Risken att drabbas av ohälsa i arbetslivet är större för medarbetare som har ADHD än för övriga, trots att de har rätt till att få samma möjligheter i arbetet, under samma villkor, som alla andra. LÄS MER
4. Kommunala vård- och omsorgschefers upplevelse av sina förutsättningar för att skapa en god psykosocial arbetsmiljö
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Den psykosociala arbetsmiljön är en viktig del i en hållbar och hälsosam organisation och handlar bland annat om att skapa balans i förhållanden mellan krav och resurser. Det är också av stor vikt att medarbetarna, oavsett roll i organisationen, känner delaktighet och meningsfullhet samt att det finns möjlighet till personlig utveckling. LÄS MER
5. Att vara chef inom äldreomsorgen under en pandemi : En kvalitativ studie om enhetschefers upplevelse av sin arbetssituation under pandemin Covid-19
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Studien undersöker hur enhetschefer inom äldreomsorgen i en mindre kommun i Västra Götaland har påverkats av pandemin Covid-19. Äldreomsorgen präglas av problematik med hög arbetsbelastning, bemanningsproblem och undersköterskors arbetsmiljö. LÄS MER