Sökning: "enhetschefers förutsättningar"
Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden enhetschefers förutsättningar.
1. Grus i det kommunala maskineriet : En kvalitativ studie om enhetschefers förutsättningar att hantera sjukfrånvaron inom svensk kommunal äldreomsorg
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Den kommunala äldreomsorgen har hög sjukfrånvaro bland medarbetarna vilket skapar arbetsmiljöproblem för enhetscheferna som har svårt att hantera detta. Syftet med denna studie är att skapa förståelse för enhetschefers förutsättningar att hantera sjukfrånvaron inom den kommunala äldreomsorgen. LÄS MER
2. Tillitsbaserat ledarskap inom hemtjänst : En kvalitativ intervjustudie av enhetschefers upplevelser av sin arbetssituation och förutsättningar för ett tillitsbaserat ledarskap
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka enhetschefers arbetssituation och vilka förutsättningar enhetschefer inom hemtjänst upplever sig ha för att utföra ett tillitsbaserat ledarskap. Fokus har legat på möjligheter och hinder vilket framgår av frågeställningarna. LÄS MER
3. Ensamhet hos äldreErfarenheter från chefer inom äldreomsorgen
Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)Sammanfattning : Personer som bor på äldreboende uppger sig vara ensamma vilket visat sig ha ett samband med sjukdom och ohälsa. Hur enhetschefer på äldreboenden arbetar med att förebygga ensamheten hos äldre kan vara avgörande för att förbättra hälsan hos gruppen och skapa förutsättningar för jämlik hälsa i hela befolkningen. LÄS MER
4. En kvalitativ studie om enhetschefers upplevelse av relationen till sin HR-partner i en offentlig verksamhet.
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och itSammanfattning : Införandet av New Public Management i den offentliga sektorn har för första linjens chefer,benämnda som enhetschefer i denna studie, inneburit en ökad byråkrati och minskad kunskap inom hantering av olika arbetsuppgifter. Detta bland annat inom arbetet kopplat till personalärenden. LÄS MER
5. Kommunala vård- och omsorgschefers upplevelse av sina förutsättningar för att skapa en god psykosocial arbetsmiljö
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Den psykosociala arbetsmiljön är en viktig del i en hållbar och hälsosam organisation och handlar bland annat om att skapa balans i förhållanden mellan krav och resurser. Det är också av stor vikt att medarbetarna, oavsett roll i organisationen, känner delaktighet och meningsfullhet samt att det finns möjlighet till personlig utveckling. LÄS MER