Sökning: "management The planning process"

Visar resultat 1 - 5 av 1402 uppsatser innehållade orden management The planning process.

  1. 1. Dagens och morgondagens hållbara landskapsarkitektur : klimatberäkning som vägvisare i designprocessen

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Maria Cankalp; [2024]
    Nyckelord :klimatberäkning; klimatkalkyl; klimatdeklaration; landskapsarkitektur; 3D; 3D-modellering; parametrisk design; Rhinoceros; Grasshopper;

    Sammanfattning : I dag är behovet av att hitta lösningar på klimatfrågan mer brådskande än någonsin och frågan kring hur vi ska rädda klimatet är en av de största i vår samtid. Senast 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser. LÄS MER

  2. 2. När ska barnen vara med? : en kartläggning av skånska kommuners arbete kring barns deltagande i utveckling och förändring av fysisk utemiljö

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Anna Boman; Amanda Margaretha Odell Kling; [2024]
    Nyckelord :barn; barnperspektiv; barnets perspektiv; delaktighet; deltagande; fysisk planering; fysisk utemiljö; kommun; metod;

    Sammanfattning : Sedan 2020 har FN:s Barnkonvention varit lagstadgad i Sverige och alla barn har därför laglig rätt att vara delaktiga och delta i beslut och frågor som rör dem. Den fysiska utemiljön påverkar barn och att genom att låta barn delta i utveckling och förändring av densamma främjas bland annat barnets demokratiska kunskaper, barnets hälsa men också en hållbar stadsplanering. LÄS MER

  3. 3. Lush Mental Landscapes : effects of Horticulture Therapy on Depression, Anxiety Disorder, Post-Traumatic Stress Disorder and Autism Spectrum Disorder

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Katarzyna Domachowska; [2024]
    Nyckelord :mental disorders; horticultural therapy; effects of horticulture therapy on human; health; stress reduction; depression; anxiety; PTSD; ASD; therapeutic garden; hospital healing garden; effects of horticulture therapy on depression; effects of horticulture therapy on anxiety; effects of horticulture therapy on PTSD; effects of horticulture therapy on ASD;

    Sammanfattning : Every developing human brain is formed by the environment, which is why our surroundings are an important factor for mental health. The natural surroundings have been shown to enhance mood and reduce stress. Being in a natural environment offers a refreshing setting that enables the brain to recover from mental fatigue. LÄS MER

  4. 4. Potential and Limitations of the Sketch Map Tool in the International Red Cross Red Crescent Movement

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Riskhantering och Samhällssäkerhet

    Författare :Kimon Letzner; [2024]
    Nyckelord :Disaster risk reduction; Participatory action research; Community risk mapping; International Red Cross Red Crescent Movement; Colombia; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : In disaster risk management, participatory mapping (PM) closes spatial data gaps in communities by integrating local risk knowledge. The thesis examined the potential and limitations of the Sketch Map Tool (SMT) as a PM tool for community-based disaster risk reduction (DRR) through an International Red Cross Red Crescent Movement case study. LÄS MER

  5. 5. Intentioner och förverkligande i undervisningen om derivator, en fallstudie

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Matej Buljan; [2024]
    Nyckelord :derivatives; case study; intentions and realisations.; derivata; fallstudie; intentioner och förverkligande.;

    Sammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten omfattar en undersökning om intentioner och förverkligande för undervisningsprocessen kring en lektion om derivator på gymnasienivå. Enligt Stake (1967) delas undervisningsprocessen upp i tre delar: (1) förutsättningar för undervisningspraktiken, (2) pedagogiska och didaktiska interaktioner, (3) resultat av undervisningen. LÄS MER