Användarupplevelse i digitala miljöer : En kvalitativ studie om vad som skapar engagemang inom digitala sociala nätverk

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Sammanfattning: Denna studie ämnar undersöka användarupplevelse i digitala miljöer med inriktning engagemang inom digitala sociala nätverk. Studien syftar till att ge en fördjupad förståelse kring området användarupplevelse inom hedoniska motivationssystem (HMS) med fokus på vad som skapar engagemang inom digitala sociala nätverk. Som ett hjälpmedel att på ett strukturerat sätt förklara användarupplevelser och hur engagemang uppkommer har det teoretiska ramverket Hedonic-motivation System Adoption Model, HMSAM, applicerats. De begrepp som användes var användarvänlighet, upplevd användarnytta, nyfikenhet, glädje, kontroll och fördjupat engagemang. För att bättre förstå begreppet fördjupat engagemang har även flow-teorin fungerat som teoretisk bas. Då studien syftade till att ge en fördjupad förståelse kring ett fenomen har dess ansats varit kvalitativ där semi-strukturerade intervjuer använts som datainsamlingsmetod. En innehållsanalys kopplat till teman användes i syfte att strukturera och tematisera den insamlade empirin. Resultatet visade att intresse nämndes inom samtliga teman och hade en stark korrelation till uppkomsten av engagemang. Detta var dock beroende av dess konsumerande kontext. Om det konsumerades i en kontext som inte främjar det fördjupade engagemangets uppkomst, tenderar det att förlora dess betydelse. Vidare framkom att kontroll spelar en viktig roll i sammanhanget då en upplevd bristande kontroll bidrar till en negativ användarupplevelse. Detta visades dock vara komplext då ett fördjupat engagemang delvis innefattar en bristande kontroll i form av förlorad självmedvetenhet och tidsuppfattning. Det spekuleras om de övertygande tekniker som används i dessa digitala sammanhang kan ha någon koppling till den upplevda negativa kontrollbristen. Studien kan ses som ett första steg i en designprocess för framtagande av digitala sociala tjänster med användaren i fokus, med inriktning engagemang och positiv användarupplevelse. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)