SAMLINGEN I FÖRSKOLAN : En kvalitativ studie om normer och regler vid den planerade samlingen i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för kommunikation och information

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka på vilket sätt förskollärare förmedlar normer och regler till barngruppen vid den planerade samlingen i förskolan. Studien har tagit utgångspunkt ifrån Lena Rubinstein Reichs (1993) avhandling om samlingen i förskolan. Utifrån videoobservationer av samlingssituationer och intervjuer i form av stimulated recall visar det sig att samlingen har förändrats i jämförelse med Rubinstein Reichs avhandling. Resultatet visar att förskollärarna använder sig av olika tillvägagångssätt när det kommer till struktur och innehåll. En av förskolorna har samlingar där barnen själva väljer om de vill delta eller ej. Den andra observerade förskolan har samlingar där barnen istället ska vara delaktiga och följa de instruktioner som ges. Resultatet visar även att antalet närvarande vuxna varierar mellan förskolorna. Analysen visar att normer och regler gällande turtagningssystem och att sitta på sina platser råder i olika grad vid samlingarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)