"Hur kan jag hjälpa dig?" : Lärares syn på inkludering och hantering av elever i beteendesvårigheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Det finns vissa oklarheter kring hur lärare ska hantera det ökade ordningsstörande beteendet i den svenska skolan i förhållande till inkluderingstanken. Nya delar i skollagen ger å ena sidan lärare större rätt att ingripa fysiskt vid ordningsstörande beteende samt att agera genom disciplinära åtgärder. Å andra sidan förespråkar Skolverket att lärare bör utveckla en god relationskompetens samt ett tydligt ledarskap. Syftet med studien är att beskriva och analysera hur lärare i årskurs 1–3 förstår begreppet inkludering samt hur de arbetar med elever i beteendesvårigheter. Åtta lärare i grundskolans tidigare år har genom semistrukturerade intervjuer beskrivit sitt arbete gällande inkludering och hantering av elever i beteendesvårigheter. Studien bygger på specialpedagogiska teorier kopplade till inkludering, så som det kategoriska perspektivet, det relationella perspektivet samt dilemmaperspektivet. Genom en tematisk innehållsanalys blir det tydligt att relationskompetens, inlyssnande ledarskap samt erfarenhet är viktiga verktyg i lärarnas arbete. De utmaningar som framkommer i arbetet med inkludering är framför allt av ekonomisk karaktär som personalbrist, stora barngrupper, utformandet av skolans lokaler samt tidsbrist. Behoven av att ge större ekonomiska möjligheter till skolan samt utveckla ett tvålärarsystem diskuteras. Vidare forskning kring huruvida ett tvålärarsystem skulle kunna minska det ordningsstörande beteendet föreslås.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)