Sökning: "Sandra Markström"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Sandra Markström.
1. "Hur kan jag hjälpa dig?" : Lärares syn på inkludering och hantering av elever i beteendesvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Det finns vissa oklarheter kring hur lärare ska hantera det ökade ordningsstörande beteendet i den svenska skolan i förhållande till inkluderingstanken. Nya delar i skollagen ger å ena sidan lärare större rätt att ingripa fysiskt vid ordningsstörande beteende samt att agera genom disciplinära åtgärder. LÄS MER
2. Undervisning i tamburen : en observationsstudie kring förskollärares undervisningsstrategier
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur förskollärare skapar undervisningstillfällen i förskolans tambur. Studien har utgått ifrån följande frågeställningar: ”hur riktar förskollärare barnens uppmärksamhet för ett visst innehåll i tamburssituationer?” och ”hur kommer olika undervisningsstrategier till uttryck i förskoans tambur?”. LÄS MER
3. Musik och språkutveckling i förskolans verksamhet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : Bakgrund: I bakgrunden redogör vi för hur vi ser på barns tidiga språkutveckling och olika aspekter av den. Vi beskriver också hur vi förstår begreppet ”musik”, att musik alltid funnits och att barn redan i fosterstadiet är musikaliska samt varför musik kan användas som ett verktyg för att stimulera barns språkutveckling. LÄS MER
4. Inomhusmiljön i förskolan och vilka faktorer som påverkar den.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Skövde; Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Studien är en kvalitativ undersökning som bygger på guidade rundvandringar och intervjuer med sex pedagoger från tre olika förskolor, både på småbarnsavdelningar och på syskonavdelningar. Syftet med studien var att undersöka vilken betydelse pedagoger tillmäter inomhusmiljöns utformning i förskolan med avseende på barns tillgångar till material och aktiviteter för sin utveckling och sitt lärande. LÄS MER