Sökning: "objektiv miljö"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden objektiv miljö.

  1. 1. Kommunikatör i kommunen : mellan samhällsinformation och glass- och ballongkommunikation

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Offentlig förvaltning

    Författare :Rasmus Fransson; [2023]
    Nyckelord :Kommunikatör; kommunikation; kommunikationsverksamhet; kommun; kommunal förvaltning; institutionella logiker;

    Sammanfattning : Svenska kommuner har under det senaste decenniet lagt allt större resurser på kommunikationsverksamhet i form av särskilda kommunikationsavdelningar och kommunikatörstjänster. Den här uppsatsen bygger på en intervjustudie där åtta kommunikatörer i fyra svenska kommuner har fått beskriva och reflektera över sina upplevelser av att jobba med kommunikation i kommunal förvaltning. LÄS MER

  2. 2. Vårdgivares erfarenheter av hur patienter med demenssjukdom påverkas av sin vårdmiljö : En kvalitativ litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Sara Ghannad Ghorsi; Adriana Mitic; [2021]
    Nyckelord :: Buildings; dementia; effect; garden; healthcare environment; impact; influence; older people; person-centered care; physical environment; therapeutic; Byggnader; demens; effekt; trädgård; vårdmiljö; påverkan; inflytande; äldre människor; personcentrerad vård; fysisk miljö; terapeutisk.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vårdmiljön kan delas in i två kategorier, varav den ena är objektiv och den andra är subjektiv. Båda dessa miljöfaktorer påverkar livskvaliteten för personer med demens. Vårdmiljön inkluderar rum, byggnader, inom-/utomhus och trädgårdar. LÄS MER

  3. 3. CSR-kommunikation - ansvarstagande eller marknadsföring? : En narrativ analys av ett företags CSR-uttalanden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Marcus Lindén; Simon Adolphson; [2021]
    Nyckelord :CSR; impression management; hållbar rapportering; narrativ analys; legitimitet;

    Sammanfattning : Det har blivit allt viktigare för företag idag att tillgodogöra alla intressenters intressen. Samtidigt ställs det högre krav från myndigheter för att säkerställa att organisationer är hållbara från ett perspektiv av miljö, sociala sammanhang och bolagsstyrning. LÄS MER

  4. 4. Relationen mellan kontorsarbetares visuella trivsel i ljusmiljöer och en fysikalisk samt en perceptiv utvärdering

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

    Författare :Nathalie Olsson; Hanna Pettersson; [2021]
    Nyckelord :Visual evaluation; visual environment; visual satisfaction; comfort; wellbeing; luminance; luminance ratio; office environment; office lighting; lighting environment; lighting quality; PERCIFAL; subjective experience; objective measuring; post occupancy evaluation; visuell utvärdering; visuell miljö; visuell trivsel; visuell komfort; trivsel; välbefinnande; luminans; luminansförhållande; kontorsmiljö; kontorsbelysning; ljusmiljö; ljuskvalitet; PERCIFAL; subjektiv uppfattning; objektiv mätning; efterkontroll;

    Sammanfattning : Syfte: Det råder brist på utvärderingar av belysningsanläggningar, vilket är ett viktigt verktyg för att få förståelse för brukares upplevelse, säkerställa en anläggnings kvalitet och förvärva kunskap till kommande projekt. Inomhusmiljön påverkar i hög grad människans hälsa och välbefinnande, där belysningen är en stor påverkningsfaktor. LÄS MER

  5. 5. Mat, mentala avstånd och miljömärkningar En online enkätundersökning för att jämföra och analysera konsumenters kunskap om miljömärkningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Emilia Mattson; [2020-08-29]
    Nyckelord :Mentalt avstånd; miljömärkning; konsumenter; subjektiv och objektiv kunskap; livsmedel; hållbar konsumtion;

    Sammanfattning : Konsumenter i Sverige erhåller vanligen livsmedel genom kommersialiserade marknader, där flera produkter producerats på stora fysiska avstånd från marknaden. Därav finns det ett mentalt avstånd mellan konsument och livsmedelsproduktion, vilket innebär att konsumenten har ett kunskapsgap om livsmedlets sociala, ekologiska och ekonomiska förhållanden. LÄS MER