Sökning: "miljömärkning"
Visar resultat 1 - 5 av 88 uppsatser innehållade ordet miljömärkning.
1. Psykologin bakom miljöpåverkan : korttidsminnets effekt på konsumentbeteende
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Människor lämnar alla efter sig ett miljöavtryck när man inhandlar matvaror. Hur stort miljöavtryck man upplever att man lämnar efter sig är dock inte alltid korrekt. LÄS MER
2. Vilken funktion fyller ICA I Iove eco? - En studie av hur en miljömärkning kan användas och påverka sin omgivning i en livsmedelsbutik.
Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC); Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildningSammanfattning : The choices costumers make in the supermarket can influence to what extent food production is sustainable. There is also a growing pressure on retailers to step up and enable and encourage sustainable choices for the costumer. LÄS MER
3. Barnfamiljers ekologiska konsumtionsvanor : En undersökning om hur prisökningen har påverkat svenska barnfamiljers ekologiska konsumtionsmönster
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Ekologiskt livsmedel har länge varit eftertraktat av konsumenter i hela Sverige. Anledningen till populariteten är olika, däremot anses den personliga hälsan, djurens välmående, miljön och den biologiska mångfalden vara en del av det viktigaste faktorerna till att konsumenter handlar ekologiska livsmedel. LÄS MER
4. Konsumenters uppfattningar av miljöpåverkan från e-handel - En undersökning av unga konsumenters uppfattningar av miljöpåverkan för olika leveransalternativ vid e-handel
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Den globala uppvärmningen är ett ämne som ofta lyfts fram i media och som kräver att samhället gör vissa förändringar för att minska på utsläppen av växthusgaser. I Sverige står transport för en tredjedel av dessa utsläpp. LÄS MER
5. Put your money where your mouth is: How do eco-labels and the perception of sustainability affect the value of a tomato?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistikSammanfattning : This study attempts to estimate willingness to pay for organic tomatoes according to university students in Gothenburg, Sweden. Previous research on the willingness to pay for ECO-labeled grocery products has been conducted. However, this research has either only been conducted on other individual goods or in other parts of the world. LÄS MER