Sökning: "miljömärkning"

Visar resultat 6 - 10 av 88 uppsatser innehållade ordet miljömärkning.

  1. 6. Konsten att handla hållbart : En studie om greenwashing och konsumenters förtroende till certifiering och miljömärkning av livsmedel

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Josefin Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Greenwashing; grön marknadsföring; grön konsumtion; livsmedel; ekologisk certifiering; miljömärkning;

    Sammanfattning : Consumer demand for green products in the market is increasing. This has led to green marketing becoming more common, however, the line between green marketing and greenwashing is not entirely clear. LÄS MER

  2. 7. Visualizing sustainability performance indicators of IT products effectively and correctly in a single display : A user study on visualizations of benchmarking data

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ella Söderberg; [2022]
    Nyckelord :Information visualization; Sustainability; Sustainability Performance Indicators; Informationsvisualisering; Hållbarhet; Hållbarhetsprestandaindikatorer;

    Sammanfattning : Communication around climate change is a challenging area. It is beneficial for companies to present themselves as more environmentally sustainable than they are, leading to greenwashing. Type 1 ecolabels, as described in the ISO standard 14024, try to mitigate this problem by providing independent verification of a company’s claims. LÄS MER

  3. 8. Svanens kriterium Gröna Grepp : En kartläggning av poänggivande åtgärder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Julia Engelfeldt; Emilia Borin; [2021]
    Nyckelord :Gröna Grepp; Svanen; Miljömärkning; Ekosystemtjänster; Miljöanpassade transporter; Energirelaterade åtgärder.;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study was to investigate what measures the Nordic building company JM AB are using or plan to use to get points in the criterion, of the nordic eco-labeling company Svanen, that they call “Gröna Grepp”. The criterion “Gröna Grepp” aims to implement measures that benefit ecosystems, social sustainability, and energy efficiency. LÄS MER

  4. 9. Gröna leveranser : ett marknadsföringsperspektiv på leveransalternativ inom svensk e-handel

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Rebecca Palm; Virginia Drasko; [2021]
    Nyckelord :E-commerce; Ecological sustainability; Green Marketing Communication; Greenwashing; OSEC; Last mile Logistic; Ten signs of greenwash; Web Communication; 3’C; E-handel; Ekologisk hållbarhet; Gröntvätt; Grön Marknadskommunikation; OSEC; Sista Milen Logistik; Tio tecken på gröntvätt; Webbkommunikation; 3’C;

    Sammanfattning : Background: In recent times, last mile deliveries have become critical as these deliveries are generally considered to be the most expensive, least efficient and most polluted part of the entire logistics chain (De Kervenoael, Schwob & Chandra 2020; McKinnon & Edwards 2009). Consumer demands for fast and flexible deliveries are not very easy to combine with the highest possible sustainability focus (PostNord 2018). LÄS MER

  5. 10. Köttproducenter och processen för miljöcertifiering : En kvalitativ studie om miljömärkningar ur köttproducentens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Lova Björnberg; Alexandra Laitila; [2021]
    Nyckelord :Hållbar produktion; hållbar konsumtion; jordbruk; ekologiskt jordbruk; produktionsstrategier; hållbarhetsstrategier; miljöcertifiering; miljömärkning; ekologisk produktion; CSR; köttproduktion;

    Sammanfattning : Studien behandlar köttproducenternas egna åsikter och tankar kring miljömärkningaroch ekologisk produktion. Tidigare studier har främst behandlat konsumenten och dennes attityd gentemot certifieringar och producenterna har befunnit sig i bakgrunden som tysta åskådare. LÄS MER