HBTQ-undervisningens plats i fritidshemmet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

Sammanfattning: Tidigare forskning visar att lärare uppfattar många hinder i att undervisa i HBTQ samtidigt som undervisningen i större utsträckning är begränsad till skönlitteratur. HBTQ-elever är emellertid ofta måltavlor för våld och kränkningar. Syftet med studien är att undersöka vad lärare i fritidshem har för syn på de nya formuleringarna i 2022 års läroplan och hur undervisning med HBTQ-relaterat innehåll bedrivs i fritidshemmet. Studien använder sig av en kvalitativ metod och är genomförd med semistrukturerade intervjuer med fem intervjudeltagare. Resultatet visar att lärare i fritidshem är positivt inställda till de nya formuleringarna i läroplanen som rör HBTQ. Resultatet visar även att HBTQ-undervisning främst utförs i informella sammanhang eller undervisning genom olika medier som filmer och tv-serier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)