"Läroplanen kräver att vi undervisar i det men någon utbildning har vi inte fått" : En kvalitativ studie om sociala mediers nya roll i samhällskunskapsundervisningen för årskurs 4–6

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Skolan behöver uppdateras och förändras i takt med samhället. En av skolans största utmaningar just nu är digitaliseringen och en ökad användning av sociala medier bland unga. Detta innebär att skola och lärare har ett stort ansvar för att undervisningen i samhällskunskap behandlar sociala medier som den enorma informationskälla det verkligen är. Syftet med studien är att bidra med kunskap om vilka arbetssätt lärare använder för att ge eleverna möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt vid arbete med sociala medier under lektionstid. Studien tar utgångspunkt i det pedagogiska ramverket TPACK där samspelet mellan ämneskunskap, pedagogisk kunskap och kunskap om digital teknik ses som nyckeln till en utvecklande undervisning. För att kunna besvara syfte och frågeställningar användes en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. Fem lärare som undervisar i årskurs 4–6 och som är behöriga i samhällskunskapsämnet intervjuades. Resultatet visar att lärarna delvis arbetar med sociala medier i samhällskunskapsundervisningen dock inte alltid planerat i relation till undervisningen. Det används främst vid aktuella nyheter som florerat på sociala medier och behöver diskuteras med eleverna. Alla intervjuade lärare uttrycker att de är i behov av kompetensutveckling inom ämnet då ingen av lärarna upplevt att det fått det under sina verksamma år. De berättar att det främst är upp till lärarna själva att läsa in sig om ämnet. Flertalet lärare beskriver böcker eller andra digitala hjälpmedel som de använder som stöd i undervisningen för att behandla källkritik och sociala medier. Avslutningsvis går det att konstatera att det finns ett behov av vidare forskning kring ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)