Läromedel i arabiska som modersmål - En studie av två skolböcker i ämnet i årskurs 4-6 ur lärarperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Sammanfattning: Syfte med detta arbete är att jämföra två läroböcker i arabiska för åk 4, en som är publicerad i Jordanien “Lugatuna l-arabiytu” Vårt arabiska språk och en som är publicerad i Sverige ”Al-arabiya lugati“ mitt språk är arabiska. Arbetet avser att analysera och jämföra innehållet mellan några texter i dessa läroböcker med avseende på hur väl de följer de svenska styrdokumenten i åk 4-6. Jag vill svara på detta dels genom läroboksanalys och dels genom intervjuer med lärarna. Jag har valt att använda mig av kvalitativa intervjuer med sju modersmålslärare i arabiska. Resultatet visade att de båda läroböckerna som jag frågade om, den ena producerad i Jordanien och den andra i Sverige innehåller reflektioner kring kultur, identitet, språk och tradition. Dock skiljer sig enligt lärarna den Jordanska boken mycket i jämförelse med den Svenska beträffande värdegrund och texter. Den Jordanska boken har ideologiska aspekter, religion, diskriminering av kön och politisk propaganda i sitt innehåll, vilket gör att den inte passar ihop med de svenska styrdokumenten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)