Sökning: "Fallstudie undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 384 uppsatser innehållade orden Fallstudie undervisning.

  1. 1. Grepp om begrepp : En studie av lärares problembilder och deras lösningsförslag i språk- och kunskapsutvecklande arbete.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Eva Sundquist; [2023-08-18]
    Nyckelord :språk- och kunskapsutvecklande undervisning; svenska som andraspråk; fokusdiskussion; lärarroll; kollegialt lärande; begreppsformulering; svårighet; lösningar; hinder;

    Sammanfattning : Studien bygger på en fallstudie av fyra lärares reflektioner om språk- och kunskapsutvecklande arbete. Lärarna har svarat på hur de kan arbeta språk- och kunskapsutvecklande med eleven i fokus. LÄS MER

  2. 2. En lärares förståelse och bemötande av elevers svårigheter med ekvationer : En fallstudie av en lärares undervisning om algebraiska ekvationer i grundskolans årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Åsén; [2023]
    Nyckelord :Algebra; Algebraic equations; Difficulties; Mathematics teaching; Teaching strategies; Algebra; Algebraiska ekvationer; Matematikundervisning; Svårigheter; Undervisningsstrategier; Årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att få större insikt i hur lärare kan arbeta för att möta och minska den problematik och de svårigheter som elever kan uppvisa med algebraiska ekvationer i grundskolans årskurs 4-6. Studien är baserad på klassrumsobservationer i två klasser i årskurs 6 och en semistrukturerad intervju med en yrkesverksam matematiklärare. LÄS MER

  3. 3. Levla upp! : Motivationshöjande spelifiering av kreativa processer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Emilia Lans; [2023]
    Nyckelord :Motivation; gamification; creative processes; Motivation; spelifiering; kreativa processer;

    Sammanfattning : Studien som presenteras i föreliggande uppsats syftar till att undersöka spelifiering av kreativa processer utifrån tre frågeställningar: (1) på vilket sätt arbetar läraren för att främja motivationen hos eleverna i sin skapandeprocess, (2) kan man förstå lärarens upplägg som spelifiering, och i så fall på vilket sätt, och (3) vilka effekter har lärarens upplägg på motivationen hos elever som befinner sig i kreativa processer? Bakgrunden till detta undersökningsområde utgörs dels av motivationens betydelse för barn och unga som befinner sig i skolans värld. Frågan om motivation spelar en viktig roll när det exempelvis kommer till frånvaroproblematik, ett alldeles för starkt betygsfokus och passivitet i skolarbetet. LÄS MER

  4. 4. IKT-verktyg i matematikundervisningen : En fallstudie om hur en lärares kunskap synliggörs vid skapandet av IKT-integrerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elizabeth Logrén; Daniel Lagerkvist; [2023]
    Nyckelord :ICT-tools; ICT-TPCK; mathematics education; middle school; IKT-verktyg; ICT-TPCK; matematikundervisning; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med fallstudien var att ta reda på hur en lärare arbetar med att integrera IKT-verktyg i matematikundervisningen och hur lärarens kunskaper synliggörs vid skapandet av IKT-integrerad undervisning. Metoderna som användes för att besvara forskningsfrågorna var av kvalitativ karaktär och bestod av lektionsobservationer och semistrukturerade intervjuer med en lärare på mellanstadiet. LÄS MER

  5. 5. Differentiering av matematikundervisning som ett verktyg för att verkställa och utvärdera inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ayaz Razmjooei; Sigyn Dannemann; [2023]
    Nyckelord :Differentiering; inkludering; lärmiljö; lärprocess; speciallärare ;

    Sammanfattning : Denna fallstudie syftat till att undersöka hur differentiering i matematikundervisning kan bidra till att inkludera alla elever. Fokus ligger på hur lärare tillsammans med eller med hjälp av speciallärare differentierar lektionerna på olika sätt beroende på vad som behövs under lektionstillfället. LÄS MER