Sökning: "Emilia Lans"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Emilia Lans.

  1. 1. Levla upp! : Motivationshöjande spelifiering av kreativa processer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Emilia Lans; [2023]
    Nyckelord :Motivation; gamification; creative processes; Motivation; spelifiering; kreativa processer;

    Sammanfattning : Studien som presenteras i föreliggande uppsats syftar till att undersöka spelifiering av kreativa processer utifrån tre frågeställningar: (1) på vilket sätt arbetar läraren för att främja motivationen hos eleverna i sin skapandeprocess, (2) kan man förstå lärarens upplägg som spelifiering, och i så fall på vilket sätt, och (3) vilka effekter har lärarens upplägg på motivationen hos elever som befinner sig i kreativa processer? Bakgrunden till detta undersökningsområde utgörs dels av motivationens betydelse för barn och unga som befinner sig i skolans värld. Frågan om motivation spelar en viktig roll när det exempelvis kommer till frånvaroproblematik, ett alldeles för starkt betygsfokus och passivitet i skolarbetet. LÄS MER

  2. 2. Att få uppleva på riktigt - en studie om lärares intentioner med studiebesök i NO-undervisningen åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emilia Joelsson; Victoria Mettälä; [2019]
    Nyckelord :4-6; Formellt och informellt lärande; Lärare; NO; Studiebesök; Undervisning; Field Trip;

    Sammanfattning : I denna studie har en förståelse för åk 4-6 lärares intentioner med studiebesök inom NO-undervisningen skapats. Genom nio kvalitativa intervjuer med lärare som undervisar eller har undervisat i Malmö har följande frågeställningar undersökts: Varför väljer lärare i åk 4-6 att åka på studiebesök? samt Hur planerar lärare i åk 4-6 in studiebesök som en del av NO-undervisningen? En teori som använts i denna studie är formellt och informellt lärande, det formella är klassrumsundervisningen medan det informella representerar studiebesök. LÄS MER

  3. 3. Små rum i rummet, om hur pedagoger i två praktiker ser på hur barn påverkas av sin förskolas fysiska innemiljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Frida van den Bosch; [2009]
    Nyckelord :reggio emilia; innemiljöer; förskolan; lärande;

    Sammanfattning : BAKGRUND:I bakgrunden beskrivs tidigare forskning kring förskolans miljöer. Hur den svenska försko-lans miljöer sett ut och ser ut idag. Jag beskriver också Reggio Emilia filosofins uppkomst samt dess tankar om förskolans miljöer. LÄS MER

  4. 4. Pedagogisk dokumentation i förskolan : olika innebörder och konsekvänser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Carina Johansson; Camilla Lans Ajnestål; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Resumé       Arbetets art: Examensarbete i lärarutbildningen, Avancerad nivå, 15 hp, Högskolan i Skövde   Titel: Pedagogisk dokumentation – olika innebörder och konsekvenser.   Sidantal: 33   Författare: Carina Johansson och Camilla Lans Ajnestål   Handledare: Susanne Klaar   Datum: Januari 2009   Nyckelord: Pedagogisk dokumentation, Reggio Emilia filosofin, Utvecklingspedagogik, reflektion, kommunikation. LÄS MER