Sökning: "innemiljöer"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet innemiljöer.

  1. 1. Innemiljöer som berikar barns lärande : Lärmiljöns betydelse i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Helena Gustavsson; Malin Kiuru; [2019]
    Nyckelord :fysisk miljö; social miljö; pedagogisk miljö; lärmiljö;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det som undersöks och diskuteras i denna studie är hur lärmiljöerna i förskolan kan utformas, för att på bästa sätt användas som ett aktivt verktyg för att utmana och stötta alla barn i deras lärprocesser. Syftet med denna studie är att ge ökad kunskap om förskollärares uppfattning om hur förskolemiljön inomhus kan utformas för att främja barns utveckling och lärande. LÄS MER

  2. 2. Ljussättning i skolmiljö : Utveckling och tillämpning av ljusgestaltningskoncept i en befintlig grundskola i Stockholm

    Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Rafal Hasan; Ida Rivetti; [2019]
    Nyckelord :Light design; Illumination; School environment; Ljussättning; ljusplanering; skolmiljö;

    Sammanfattning : Människor påverkas av ljus både fysiskt och psykiskt. Eftersom en stor del av vårt liv tillbringas inomhus, är ljussättningen i innemiljöer en viktig faktor som bidrar till vårt välmående. Barn är särskilt känsliga för ljus och dess effekter, därför är ljussättningen i en skolmiljö speciellt viktigt. LÄS MER

  3. 3. Solvallastadens skola

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Nora Yous; [2018]
    Nyckelord :Solvallastaden; skola; lågstadium; förskola;

    Sammanfattning : Åk3, Förskola och Skola Åk 0-3, Solvallastaden, Stockholm. Det är lätt hänt att ett projekt så stort som en skola bara blir ett jobb med att lösa programmet. Frågor kring varumottagning, vilka som ska gå in var, var ska de äta, var ska de bajsa. Frågor kring barn, föräldrar, pedagoger och utomståendes mötande eller icke mötande. LÄS MER

  4. 4. VARDAGENS SPRÅKBAD : En kvalitativ studie av pedagogers syn på innemiljöns språkutvecklande potential

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Eva Karlsson; Carla Silva Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Innemiljöer; förskola; samspel; språkutveckling; pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger på fyra förskolor utformar och planerar innemiljö för att den ska ha en för barn god språkutvecklande funktion. Vidare kommer vi att ta reda på pedagogers arbetssätt för att stimulera barns språkutveckling i verksamhetens innemiljöer. LÄS MER

  5. 5. "Vi har fritids i klassrummen"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mårten Carlsson; Simon Eliasson; [2018]
    Nyckelord :Elever; Fritidshem; Inflytande; Inomhusmiljö; Lokaler;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2011, men reviderad 2016) som härmed kommer att refereras till som Lgr11 säger att alla som arbetar i verksamheten ska ”främja barns förmåga och vilja att influera den sociala, kulturella och fysiska innemiljön de vistas i” (Lgr11, 2016, s.15). LÄS MER