Differentiering av matematikundervisning som ett verktyg för att verkställa och utvärdera inkludering

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Denna fallstudie syftat till att undersöka hur differentiering i matematikundervisning kan bidra till att inkludera alla elever. Fokus ligger på hur lärare tillsammans med eller med hjälp av speciallärare differentierar lektionerna på olika sätt beroende på vad som behövs under lektionstillfället. Differentieringen handlar om många olika faktorer allt från fysiska och sociala lärmiljöer till lärprocesser samt samarbetet med speciallärare. Data samlades genom observationer i tre klasser i årskurs fem på tre olika kommunala skolor (Skola α, Skola β och Skola γ) i Stockholms län under vårtermin 2023. Observationerna har varit ett bra verktyg för att se hur olika, men samtidigt lika, det är på olika skolor och med olika lärare. Dessutom har de tre matematiklärarna intervjuats. Då har det visat sig hur olika rollen för speciallärare har sett ut, i vissa fall så har gemensam planering och kartläggning genomförts och i andra fall har specialläraren varit mer passiv och endast funnits med som diskussionsstöd. Studien har visat oss att elever gagnas av att få differentierad undervisning, inte bara de elever som riskerar att hamna i matematiksvårigheter utan även de elever som arbetar i material avsett för högre årskurser.    Nyckelord:  Differentiering, inkludering, lärmiljö, lärprocess, speciallärare 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)