Att få och förvalta ett förtroende : En fenomenologisk studie om studie- och yrkesvägledares upplevelser och erfarenheter av samtalsprocessen med elever med långvarig skolfrånvaro

Detta är en Master-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Den svenska lagstiftningen säger att alla barn och ungdomar har rätt till utbildning. Trots den svenska lagstiftningen är det många som inte kommer till skolan och därför hamnar i en långvarig skolfrånvaroproblematik. Detta kan ses som ett samhällsproblem men också som ett individproblem då barn och ungdomar inte tar del av undervisning och därmed rättigheten till utbildning. Studie- och yrkesvägledaren är en av professionerna i skolan som många gånger ingår i elevhälsoteamet och som arbetar med elevproblematik kring skolfrånvaro. Många gånger blir studie- och yrkesvägledaren en sista utväg i arbete med skolfrånvaron. Syftet med denna studie var att belysa vägledningen med elever med långvarig skolfrånvaro utifrån studie- och yrkesvägledarnas synvinkel. Detta genomfördes genom att utforska på vilket sätt studie- och yrkesvägledarna erfor samtalsprocessen med utgångspunkt i en fenomenologisk ansats. Den fenomenologiska ansatsen användes för att få en djupare förståelse för vägledarnas sammanhang och hur de gav mening åt samtalsprocessen. Insamlandet av data gjordes genom att använda den kvalitativa forskningsintervjun. Därefter bearbetades och analyserades materialet utifrån en modifiering av interpretativ fenomenologisk analys. Utifrån gjorda intervjuer visade det sig att studie- och yrkesvägledarna drevs av altruistiska motiv att hjälpa eleverna dock upplevde de svårigheter i att nå eleverna samt att de upplevde att deras roll kopplas in sent i processen. Den beskrivna problematiken tolkades i studien som upplevelser av motstånd och spänningsfält i samtalsprocessen mellan inblandade aktörer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)