Humor i kosmetikareklam

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Informatik

Sammanfattning: Syftet med vår rapport är att undersöka huruvida humor förekommer i kosmetikareklamfilm på YouTube. Om humor nyttjas vill vi undersöka vilken humortyp som används. Vi vill också undersöka vilken berättarteknik som nyttjas samt vilken typ av reklambudskap som används. Vidare avser vi utreda huruvida humor är uppskattad i reklamfilm för kosmetika utifrån konsumentens perspektiv i Sverige. För att kunna undersöka detta används en visuell innehållsanalys till hjälp för att se hur kosmetikareklamfilmerna är uppbyggda. För att få en bild över hur konsumenten uppfattar kosmetikareklamfilm skapas en enkätundersökning. Där efterfrågas respondenternas allmänna uppfattning kring humor i kosmetikareklam samt deras åsikter om reklamfilmer som visas i enkäten. Undersökningen visar att humor inte används i någon större utsträckning i de kosmetikareklamfilmer som studeras. De flesta reklamfilmerna använder samma reklambudskap och berättarteknik. I de enstaka fall som humor förekom används endast tre humortyper av de sju som finns med i studien. Respondenterna uppskattar reklamfilmer med humorinslag då dessa upplevs mer positiva och personliga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)