Boendesituationens betydelse för akademisk self-efficacy hos universitetsstudenter

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Författare: Evelina Lindell; Anton Såndberg; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Forskning pekar på att tidigare akademiska prestationer och socialt stöd är faktorer som har betydelse för graden av akademisk self-efficacy (ASE). Boendesituationens betydelse för ASE tycks dock vara outforskad. Studien syftade därmed till att utveckla kunskap om relationen mellan studenters boendesituation och deras ASE. 135 universitetsstudenter besvarade en enkät innehållande frågor kring tidigare akademiska prestationer, socialt stöd, boendenöjdhet ASE, och om de bodde hos förälder, själva eller med partner. För att undersöka relationen mellan boendesituation och ASE utfördes Pearsons korrelationstest, en hierarkisk multipel regressionsanalys och en ANOVA för oberoende mätningar. Det fanns inget samband mellan boendesituation och ASE. Boendesituationen kunde inte bidra till att predicera graden av ASE utöver tidigare akademiska prestationer och socialt stöd. Effekten av boendesituation på ASE skiljde sig inte mellan könen. Boendenöjdhet korrelerade positivt med ASE. Studien bekräftar att tidigare akademiska prestationer och socialt stöd tycks bidra till ökad ASE, vilket överensstämmer med tidigare forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)