Gränslandsproblematiken. En studie om problematiken kring de elever som befinner sig i gränslandet mellan grundskolan och särskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Bakgrund Efter att ha tagit del av att särskoleinskrivningarna ökat de senaste åren ville vi ta reda på vad denna ökning beror på. Då det visat sig att det är eleverna i grundsärskolan, i synnerhet de elever som befinner sig i gränszonen mellan grundskola och särskola, som ökat ville vi titta närmare på denna problematik. Syfte Syftet med vår undersökning var att kritiskt granska särskoleinskrivningsrutinerna med sär-skilt fokus på de elever som befinner sig i gränslandet mellan grundskolan och särskolan. Våra frågeställningar var: På vilka grunder skrivs en elev in i särskolan? Vem har makten att besluta om elevens framtid? Hur ser pedagoger och psykologer ute i verksamheten på problematiken kring de elever som befinner sig i gränslandet mellan grundskolan och särskolan? Metod Vår undersökning bestod av en teoretisk och en empirisk del. I den teoretiska delen granskade vi kommunens särskoleinskrivningsrutiner och vad som sägs i styrdokumenten om vilka ele-ver som tillhör särskolans elevgrupp. Vi försökte även fånga några forskares syn på gräns-landsproblematiken. I den empiriska delen valde vi att göra ett antal kvalitativa intervjuer med psykologer och pedagoger för att få en bild av den sociala verkligheten och hur man ser på problematiken där. För att upptäcka eventuella skillnader valde vi att besöka två olika verk-samheter i samma storstadskommun. Resultat Resultatet visade att man ute i de båda verksamheterna följde kommunens särskole-inskrivningsrutiner och gjorde de utredningar och tester som föreskrivs. När det gäller barnen i gränslandet handlar det ändå alltid om tolkningar. Vi mötte engagerade pedagoger och psykologer som försökte hitta den bästa skolsituationen för den aktuella elevgruppen. Upp-nåendemålen visade sig ha en stor betydelse när det gällde valet av skolform. Såväl psykolo-ger som pedagoger tog upp särskolans dilemma att å ena sidan ge eleven en lugnare, tryggare skolgång med omhändertagande på sikt och å andra sidan medverka till att eleven blir stämp-lad och avskild från klassen. Alla tog upp fördelarna med att de båda skolformerna närmat sig varandra och nu befinner sig under samma tak. I vår undersökning framkom, enligt psykolo-gerna, att en hel del föräldrar använt sin rätt att ifrågasätta ”experternas” råd när det gäller valet av skolform.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)