”Ett verktyg med många möjligheter” : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt till samt arbete med lärplattan i förskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Digitala verktyg har sedan 1 juli 2019 skrivits in som en obligatorisk del i förskolan. Tidigare studier framhåller att pedagogers inställningar till digitala verktyg påverkar både om och hur verktygen implementeras i verksamheten. Enligt Skolverkets (2016a) rapport skrivs lärplattor fram som det verktyg vars omfattning ökat mest i förskolan. Därför har förskollärares inställningar till och användandet av lärplattan som ett pedagogiskt verktyg väckt vårt intresse. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare resonerar kring lärplattan som pedagogiskt verktyg och hur den används i förskolans verksamhet. Frågorna som ska hjälpa till att besvara syftet är; “Vilken roll beskriver förskollärarna att lärplattan har i förskolans verksamhet?”, “På vilka sätt beskriver förskollärarna sitt pedagogiska användande av lärplattan?” samt “Vilket förhållningssätt ger förskollärarna uttryck för i arbetet med lärplattan?”. Studien har utgått ifrån en kvalitativ metod med utgångspunkt i en fenomenologisk metodansats. Self-reports har använts som redskap för insamlandet av data kring det undersökta fenomenet. Self-report är ett skriftligt frågeformulär med öppna frågor, vilket möjliggör för respondenterna att skriftligt rapportera om sina erfarenheter och tankar med egna ord. I studien ingår totalt 17 förskollärare från en och samma kommun, där en handlingsplan för digitalisering i förskolan nyligen tagits fram. I analysprocessen kunde åtta kategorier identifieras och sedan placeras under tre huvudkategorier som motsvarar studiens frågeställningar. Resultatet visar att lärplattan ges olika roller i förskolan, där tre är mer framträdande. Det handlar om en dokumentationsroll, en omsorgsroll samt en pedagogisk roll. Lärplattan som pedagogiskt verktyg beskrivs skapa nya dimensioner för lärande enligt flera av förskollärarna i studien. Genom att använda lärplattan tillsammans med andra digitala verktyg, såsom green screen och projektor, kan lek- och lärmiljön förstärkas och utvecklas. Resultatet visar även på att förskollärares förhållningssätt påverkar hur lärplattan används i verksamheten. Större delen av förskollärarna i studien förespråkar att lärplattan bör användas gemensamt av flera barn samtidigt, i syfte att gynna det sociala samspelet. Betydelsen av en närvarande och stöttande pedagog har varit en central del i studiens resultat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)