Sökning: "normkritisk pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 112 uppsatser innehållade orden normkritisk pedagogik.

  1. 1. “VAD JOBBAR DIN POJKVÄN MED DÅ?” En kvalitativ studie om upplevelser av heteronormativitet på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Elena Kimovska; Mirjana Radanovic; [2020-11-13]
    Nyckelord :normer; heteronormativitet; HBTQ; ; arbetslivet; queerteori; normkritisk pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa HBTQ-personers upplevelser av heteronormativitet iarbetslivet.Studien har sin utgångspunkt i normkritiskt perspektiv samt queerteori. Gemensamt för dessa två teorier är att båda handlar om ifrågasättande av normer och rådande maktförhållanden. LÄS MER

  2. 2. Vad berättas om arbete med jämställdhet inom det utbildningspedagogiska fältet för yngre barn? En systematisk forskningsöversikt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Matilda Strand; [2020-07-03]
    Nyckelord :pedagogisk verksamhet för yngre barn; Förskola; jämställdhetsarbete; jämställdhet; genus; pedagogik; normkritisk pedagogik; kön; identitet;

    Sammanfattning : Within pedagogical education for young children both nationally and internationally, work isconducted on issues of equality, equity and gender identity. In terms of activities around the world, Swedish preschool are in many ways unique when it comes to equality work. LÄS MER

  3. 3. Normkritisk vägledning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Bengtsson; Ann-Maarit Hassel; [2020]
    Nyckelord :Normer; Normkritisk pedagogik; Studie- och yrkesvägledare; Social rättvisa; Värderingar;

    Sammanfattning : Normer är grundade på våra föreställningar och attityder om det som anses vara normalt eller det som i motsats kan vara avvikande och därmed icke-normalt. Attityder kan leda till att det uppstår reproduktioner som begränsar individens möjligheter i sin karriärutveckling. LÄS MER

  4. 4. Vad menas med normkritik då? : En kvalitativ studie om pedagogers arbete med normkritisk pedagogik i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Blessing Akatakpo; Charlotte Wahlund; [2020]
    Nyckelord :Normkritisk pedagogik; kvalitativa intervjuer; queerteori; förskollärare; barnskötare.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Barn vistas stora delar av sin vardag i förskolan, vilket gör att de pedagoger som arbetar i förskolan har stora möjligheter till att påverka barns framtida syn på samhällets normer. Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare och barnskötare arbetar med normkritisk pedagogik i förskolan samt om det finns skillnader i yrkeskategoriernas beskrivningar i deras arbetssätt utifrån ämnet. LÄS MER

  5. 5. Annebergsskolan - en undersökning av normkritiska pedagogiska rum

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Emma Vehmaa Arnberg; [2020]
    Nyckelord :norm-critical pedagogy; feminist pedagogy; normkritisk arkitektur; pedagogik; pedagogy; public pedagogy; feministisk arkitektur; Actor Network Theory; ANT; aktant och nätverk; Herman Hertzberger; klustrande arkitektur; clustering architecture; normkritisk pedagogik; feministisk pedagogik; allmän pedagogik; Jesper Magnusson; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : The thesis investigates how a norm-critical perspective on learning can impact the architectural design, and the aim is not to challenge the school as a form but to mediate a more supportive learning environment. The norm-critical, feminist and public pedagogy highlights the necessity of change towards collective learning with the individual in mind that includes introvert and extrovert personalities as well as active and passive activities, challenging existing norms and acknowledge that pedagogic environments surround us and affect our everyday life and development as individuals in society. LÄS MER