Bedömning som lärande: : hur elever och lärare uppfattar kamratbedömning i undervisningen i tyska som modernt språk. En kvalitativ studie.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Abstrakt  Syftet med den här kvalitativa studien är att undersöka elevers och lärares uppfattning av det formativa arbetssättet kamratbedömning. Som blivande språklärare i tyska genomförde jag en kamratbedömningsaktivitet i min årskurs 9 efter avslutat arbete i skriftlig produktion. Resultaten från elevenkäten jämfördes med intervjusvar från språklärare som i sin skolvardag använder eller nyligen har använt metoden för att aktivera eleven i undervisningen. Bedömning som lärande diskuteras utifrån Jessika Berggrens tankar kring ökad transparens i undervisningen genom att aktivera elevens kritiska tänkande och metakognitiva förmågor  i lärprocessen.  Studien ger praktiska förslag på hur lärare kan börja med att implementera arbetssättet i sin undervisning och redogör för aktuella och beprövade metoder inom kamratbedömningsaktiviteter. Resultaten visar på att arbetssättet innebär såväl möjligheter som begränsningar för undervisningen i tyska som moderna språk. Kamratkulturen spelar stor roll och både elever och lärare vittnar om att det måste vara ett tryggt och tillåtande klimat för att positiva effekter ska kunna skönjas. Engagemang och tidsåtgång blir viktiga faktorer för läraren att ta hänsyn till när kamratbedömning skall implementeras i undervisningen.    Nyckelord: bedömning som lärande, formativ bedömning, kamratbedömning, tyska som modernt språk, undervisning

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)