Ett lärarperspektiv på en laborativ matematikundervisning med fokus på area-begreppet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Författare: Ida Kartonen; [2018-02-07]

Nyckelord: Mathematics; teaching; geometry; manipulatives; area;

Sammanfattning: Undervisning i matematik präglas till stor del av traditionella undervisningsformer som styrs av läroböcker vilket kan hämma elevers förståelse för ämnet. Syftet med forskningen är att presentera lärares användning av laborativt material i matematikundervisningen med fokus på area-begreppet, hur materialen används, till vilket syfte de används och hur lärare uppfattar att elevers förståelse påverkas. Forskningen är uppbyggd på kvalitativa intervjuer med sju verksamma matematiklärare i årskurs 4–6 som arbetar på olika skolor runt om i de västra delarna av Sverige. Intervjuerna genomfördes med stöd av en konstruerad intervjuguide. Frågorna var uppbyggda för att ge utrymme för öppna och utförliga svar. Dels för att få ta del av de intervjuade lärarnas egna erfarenheter men också för reflektioner och tankar kring laborativt material i undervisningen om area. Resultatet visar att lärare använder sig av olika typer av laborativt material i undervisningen om area-begreppet för att göra matematikens abstrakta idéer till konkret. Lärare menar att laborativa material i matematikundervisningen främjar elevers förståelse och har en positiv påverkan på såväl starka som svaga elever. Flera hävdar att geometri är ett verklighetsförankrat område inom matematiken och att det finns en vikt i att genomföra matematiken i verkligheten med ett konkret material. Utifrån ett konceptuellt ramverk analyseras och diskuteras resultatet utifrån tidigare forskning som berör laborativ matematikundervisning samt aktuell läroplan, nationella prov i matematik och undersökningar som TIMSS.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)