Skolk på gymnasienivå - varför då? : En studie om skolk, orsak och verkan sett ur ett elevperspektiv.

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Författare: Annika Jörbrink-svensson; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Linnéuniversitetet Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap     Arbetets art: Examensarbete, 15 hp                                      Lärarprogrammet Titel: Skolk på gymnasienivå – varför då?                                                                  Författare: Annika Jörbrink-Svensson         Handledare: Yvonne Berneke                       ABSTRAKT   Skolverket (2009) har de senaste åren uppmärksammat den stora ogiltiga frånvaron i skolan. Efter att ha arbetat som lärare i snart femton år inom yrkesförberedande program på gymnasieskolan har jag märkt att tendensen av skolk bland eleverna har ökat. Jag har länge ställt mig frågan vad orsakerna är till att eleverna stannar hemma från lektioner, eller bara driver omkring i korridorerna istället för att delta i undervisningen? Syftet med den här studien är att i kvalitativa intervjuer ta reda på varför elever skolkar från en frivillig skolform. Att elever skolkar är inte unikt för Sverige, snarare är det ett vardagsproblem i Europa såväl som i övriga världens industriländer. Då jag är intresserad av ungdomar, hur de lever och tänker i allmänhet och hur de tänker kring skolk i synnerhet var det därför naturligt att göra en studie som belyser skolk sett ur några elevers perspektiv. Fokus i min studie ligger på några elevers syn på begreppet skolk och förhållandet till detta ur ett fenomenologiskt synsätt. Elevernas egna tankar, funderingar, känslor och egna upplevelser kring skolk står i centrum för min undersökning. Min studie visar att orsakerna till skolk är differentierade. Eleverna i min undersökning lyfter fram vikten av engagerade lärare och intressanta lektioner som motivationshöjare för att delta i undervisningen. Familjesituationen, kamrater och attityder kring skolan i allmänhet är flera av de faktorer som spelar in när elever skolkar. Skoltrötthet i kombination med vetskapen om att studiebidraget mycket sällan dras in vid hög frånvaro är några av orsakerna till att eleverna uteblir från lektionerna. Bristerna i skolans frånvarorapportering gör att eleverna inte ”räds” att utebli från lektionerna. Studien visar att skolk är ett komplext problem där det inte finns snabba, enkla lösningar genom hårdare tag. Skolan måste finna lösningar på de bakomliggande problemen. Skolk är ett symtom på andra problem. Eleverna i min undersökning lyfter fram en idealiserad bild av skolan. Trots den höga frånvaron är de förhoppningsfulla. De tror att de inom en snar framtid är anställningsbara inom yrket. God ekonomi, trygga familjeförhållanden och bra boende ser de som en självklarhet.     Nyckelord: skolk - ungdomar – ogiltig frånvaro - gymnasieskolan – CSN- styrdokument

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)