"Får vi vara med och bygga?" "Ja det får ni om ni hämtar mossa åt oss".

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: [2014]

Nyckelord: Samspel; socialt samspel; samlärande; plats; utomh;

Sammanfattning: AbstractDenna kvalitativa fallstudies syfte är att få kunskap om vilken betydelse platsen (utomhus)har för elevernas sociala samspel. För att vinna kunskap om på detta formulerade vifrågeställningarna, Hur samspelar elever på olika platser utomhus? Och hur resonerarläraren kring valet av plats för undervisningen utomhus? För att besvara dessa tvåfrågeställningar använde vi oss av tre observationer på en och samma skola och en enskildlärare. Vi genomförde även ett eftersamtal med den lärare vi följt för att besvara vår andrafrågeställning. Tidigare forskning behandlar samlärande och socialt samspel ochutomhuspedagogik. Vi har analyserat vår empiri med hjälp av verktyg från sociokulturellteoribildning. Analysen visar fyra teman som utgör studiens resultat, värnar om platsen,omsorg av kamrat, samspel med artefakter och samspel med natur. I dessa teman samspelareleverna på olika sätt genom de möjligheter som platsen ger dem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)