Den "starka" kvinnan i mode : en kvalitativ innehållsanalys av pressmeddelanden

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

Sammanfattning: Studien som uppsatsen bygger på analyserar ett antal pressmeddelanden från danska och svenska modeveckorna under augusti 2016 samt januari 2017. Pressmeddelandena innehåller en explicit beskrivning av kvinnan som stark. Syftet är att titta på den kvinnliga representationen i dessa pressmeddelanden och undersöka materialets indirekta representation av kvinnan. Är denna i linje med den explicita beskrivningen? Med hjälp ett antal feministiska teorier så som andra vågens feminism, postfeminism och tredje vågens feminism gör studien, genom en semiotisk metodologi en nyanserad analys kring uttrycket av kvinnlig styrka. Studien diskutera kvinnlig styrka utifrån en kapitalistisk diskurs och därför förekommer ett kortare stycke om kommodifiering samt varumärkesstrategi och konsumentidentitet. Metodverktyg i form av paradigm, syntagm, denotation och konnotation samt myt används för att klargöra textens explicita och implicita betydelse. Studien bottnar i insikten av hur det kvinnliga explicita uttrycket av styrka oftast kantas av implicita representationer som innebär en underminering av det kvinnliga uttrycket. Slutligen mynnar uppsatsen ut i en avslutande diskussion om vilket vinning de designers och dess tillhörande varumärken kan ha av att anamma denna kvinnofrämjande retorik när syftet till synes inte verkar vara att sprida dess ideologiska värdegrund.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)