Sökning: "reflektion skönlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden reflektion skönlitteratur.

  1. 1. Synen på skönlitterär kunskap i läromedel för Svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Timmy Andersson; [2023]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; innehållsanalys; kunskap; läromedel; läroplansteori; skönlitteratur; svenska.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur läromedel för svenska 1 i gymnasieskolan arbetar med skönlitteratur i förhållande till vad läroplanen säger. Med hjälp av en innehållsanalys av tre olika läromedel för svenska 1, undersöks vilken sorts litterär kunskap som prövas i samband med övningsuppgifter i läromedlet. LÄS MER

  2. 2. Skönlitteratur i modersmålsundervisning : - nyckeln till djupförståelse om omvärlden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dorota Tubielewicz Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Modersmål; skönlitteratur; didaktik; förförståelse; TCK;

    Sammanfattning : I studien undersöks skillnaden mellan hur en grupp gymnasieelever som ges ingen elleromfattande bakgrundsinformation tenderar att förstå och bearbeta budskapen i den polskateaterpjäsen Vår klass (Nasza klasa) av Tadeusz Slobodzianek.Några elever får göra tolkningar utifrån sina tidigare erfarenheter och genomtidigare inhämtad kunskap medan andra får en omfattande förförståelse som tillhandahållsav den vägledande läraren/intevjuaren. LÄS MER

  3. 3. ”Jag förstår mer hur detta med kolonialism är så djupt rotat i oss.” : Det medvetandegörande litteratursamtalet som transformativt lärande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Nordlander; [2023]
    Nyckelord :litteraturpedagogik; litteratursamtal; transformativt lärande;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur samtal om litteratur i skolan kan vara en del av ett lärande som gynnar fördjupad förståelse av erfarenheter av exempelvis rasism, diskriminering och de maktstrukturer som upprätthålls av dessa. Skolan framhävs i Läroplanen för gymnasieskolan (Skolverket 2011a) som en viktig mötesplats för att tillvarata kulturell mångfald, där ovan nämnda erfarenheter kan vara en pusselbit för en lyhörd samexistens i samhället. LÄS MER

  4. 4. Är vi inte i skolan för att lära oss? : En gymnasielärares reflektion kring kunskap, skönlitteratur och fronesis

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Lisa Ljungh Strömberg; [2023]
    Nyckelord :fronesis; skönlitteratur; den hermeneutiska dimensionen av fronesis; bildning; tolkning; uppmärksamhet; kunskap;

    Sammanfattning : I den här vetenskapliga essän vid Centrum för praktisk kunskap har jag undersökt min känsla av kluvenhet och frustration i mitt yrke som gymnasielärare i svenska. Dessa känslor gestaltas i två möten med elever, ett möte med en klass då jag presenterar ett nytt romanprojekt och ett med eleven Lilly som inte hinner med att lära sig i sin egen takt, utan tvingas ta bort kurser för att orka med. LÄS MER

  5. 5. Normbrytande flickor och normtypiska pojkar : – En kvalitativ litteraturanalys av genus och könsroller i Pippi Långstrump, Sunes jul och Biblioteksmysteriet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Liljegren; Agnes Sjöström; [2023]
    Nyckelord :Genus; könsroll; normer; skönlitterära barnböcker;

    Sammanfattning : Agnes Sjöström & Emma Liljegren: “Normbrytande flickor och normtypiska pojkar”: En kvalitativ litteraturanalys av genus och könsroller i Pippi Långstrump, Sunes jul och Biblioteksmysteriet. Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i grundskolans årskurs f-3, Svenska språket, Svenska, Självständigt arbete inriktning f-3, A-nivå, 15 högskolepoäng, HT 2023. LÄS MER