Spelares upplevelser av mörka designmönster i MMORPG spel

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

Författare: David Östling; Isak Sundström; [2021]

Nyckelord: MMORPG; dark patterns; games; Runescape.;

Sammanfattning: Denna studie utfördes för att undersöka konceptet om mörka designmönster i MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Games) spel och för att ta reda på vad spelarna tyckte om dem. Detta gjordes för att utöka kunskapen kring ämnet och för att lysa ett ljus på hur spelare blir påverkade av mörka designmönster. Denna studie gjordes dessutom för att det ännu inte finns några undersökningar om spelarnas upplevelser och åsikter kring mörka designmönster i datorspel. Vi valde att fokusera på spelet Runescape då det är ett av de mest populära MMORPG spelen just nu. Dessutom liknar detta spel många andra MMORPG spel i hur det är designat. Definitionerna på mörka designmönster i denna studie kommer huvudsakligen från José Zagals studie om mörka designmönster i spel som publicerades 2013. Denna undersökning utfördes genom att publicera en enkät på några olika Runescape-forum. Enkäten innehöll frågor till spelarna om deras åsikter och syner på de olika mörka designmönster som kan hittas i spelet. Studien visade att spelare har blandade åsikter och att det fanns många spelare som var generellt sett positiva mot de mörka designmönstren i spelet. Många var också väl medvetna om de problematiska aspekterna av dessa och hade negativa åsikter om dem. Trots det tolererade spelarna dem eftersom att de fortsatte spendera väldigt många timmar i spelet. Några av dem med negativa åsikter beskrev hur deras beroende av spelet fick dem att fortsätta spela även fast de tyckte illa om de mörka designmönstren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)