Klappstolen ur ett semiotiskt perspektiv : Ett samarbete med IKEA of Sweden

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

Sammanfattning: I denna uppsats undersöks hur man genom produktdesign kan få enbättre förståelse för hur stolar och klappstolar tolkas. Syftet har varit attgenom en förståelse för användarens tolkning, ge möjlighet att skapa enny arketyp till klappstolar. Studien är ett samarbete med IKEA ofSweden där de har varit intresserade att undersöka möjligheten för en nyarketyp i deras klappstolssortiment. För att få en inblick i användarenstolkning tar studien avstamp i teori kring användarcentrerad design,semiotik och affordance. Metoder för att samla empirisk data består avexpertintervjuer och workshop. Resultatet av studien visade att en stol iträ med ett statiskt uttryck och mjuka former tolkas som Stabil, Gedigen,Bekväm, Mjuk, Varm och Inbjudande. Slutresultatet och designbidragetmynnade ut till en arketyp applicerad på IKEAs stol STEFAN. Därresultatet från workshopen och IKEAs mål lyfts upp med få synligabeslag och flertalet formgivningsmöjligheter. Uppsatsen avslutas med endiskussion som belyser vikten av att som designer förstå konstruktionoch produktion vid formgivning, särskilt när arbetet sker utifrån en sattbudget. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)