Dimensionering av traverskranbana : Med jämförelse av kritiska vippningsmoment

Detta är en Master-uppsats från KTH/Bro- och stålbyggnad

Författare: Axel Persson; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Dimensionering av traverskranbanor enligt Eurokod består av åtskilliga dimensionerings-villkor som bör uppfyllas inom brottgränstillstånd, bruksgränstillstånd och utmattning. Denna process är både tidskrävande och omständlig då det är många beräkningar gällande dimen-sioneringsvillkoren som behöver göras. I det här examensarbetet tas hjälpmedel fram för kranbanedimensionering i form av beräkningskalkylblad i Excel. Utöver detta undersöks det huruvida kritiskt vippningsmoment från FEM-Design kan vara ett alternativ till LTBeam, som är det rekommenderade programmet vid dimensionering av traverskranbanor.  Detta resulterade i kalkylblad som fungerar att dimensionera traverskranbanor inom ramarna för det som de har avgränsats för. Resultaten gällande kritiska vippningsmomenten visade att FEM-Design gav ett 17,4 % lägre kritiskt vippningsmoment än LTBeam för det fall som studerats. Det högre kritiska vippningsmomentet från FEM-Design gav dock en ganska liten skillnad gällande utnyttjandegraden för vippningskontrollen jämfört med det kritiska vipp-ningsmomentet från LTBeam. Utnyttjandegraden blev 2,07 % högre med kritiskt vippnings-moment från FEM-Design än med kritiskt vippningsmoment från LTBeam. Med detta har slutsatsen dragits att FEM-Design är ett alternativ till LTBeam gällande beräkning av det kritiska vippningsmomentet till vippningskontrollen vid dimensionering av traverskranbanor.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)